‘Dit product is duurzaam geproduceerd’, ‘Nu met gratis strandbal’ of ‘Tijdelijk 40% korting’. Deze en meer van dit soort teksten zijn te lezen op allerlei plekken in onze leefwereld. We zien ze bijvoorbeeld in advertenties op televisie, in etalages, op supermarktproducten en in reclamebladen. Dat het reclametaaltje een dikke, vieze korst is waar je altijd doorheen moet kijken, constateerden Thomas en ik al eens eerder. We pleitten toen tussen ons voor echt eerlijke communicatie tussen producent en consument: geef gewoon een oprechte beschrijving van het onderhavige product. Enkele praktijkvoorbeelden: ‘Wast niet erg goed, maar het is wel goedkoop’, ‘Best lekker bier voor een redelijke prijs’ of ‘Dure maar echt heel goede patatjes’. U begrijpt waar wij heen wilden.
Hoewel we deze sublieme zienswijze naar ons beste weten nog niet aan het huisbakken volk geopenbaard hebben, lijkt een aantal bedrijven er toch al vrijwillig naar te handelen. Zo stond er in het lokale suffertje een bericht over ambachtelijke bonbonmakers die zich in het bericht presenteerden als goedlachse snoepjesbakkers van mooie chocolaatjes. Ze haastten zich erbij te zeggen dat ze géén duurzame of Fairtrade producten gebruiken. Toen ik dat vol enthousiasme aan Thomas liet zien, gniffelde hij zowaar vanachter zijn verzameling nieuwe vochtige doekjes. Die overigens naar eigen zeggen ‘nat en stinkend’ waren, en ook met die beschrijving waren we zeer tevreden, want: correct. Ze zijn kletsnat en stinken naar goedkope luchtverfrisser.
In Amsterdam zag ik onlangs nog een voorbeeld van ons toegepaste reclamebeleid. Want waar veel winkels en cafés adverteren met gratis internet of andere kosteloze toevoegingen, passeerde ik een café waarin een groot bord hing met daarop ‘NO wifi!’. De pretentieloosheid en de eerlijkheid van deze boodschap geven mij, en waarschijnlijk ook Thomas, een warm gevoel van binnen. Bovendien is het waarschijnlijk de enige plek in Amsterdam waar je geen internet hebt, dus dat is op zichzelf al reden genoeg om in dit barretje eens ordinair te gaan zitten gieten. Heerlijk.
En zo willen Thomas en ik meer bedrijven aanmoedigen. Weest eerlijk naar uw klanten. Schrijf geen zalvende woorden over kloterige kwaliteit voor weinig geld. Benoem het. Want uw klant weet allang dat het bijvoorbeeld ranzige dipsaus is, maar laat het voor die prijs echt niet staan. Dus voor de draad ermee.