Terwijl ik dit aan het typen ben, wordt op de achtergrond een gesprek gevoerd tussen een mevrouw van middelbare leeftijd en een jong kind. Van een gesprek met zo’n leeftijdsverschil mogen we niet al te veel vuurwerk verwachten, maar wat ik hoor ontstijgt maar nauwelijks de gemiddelde interviewvragen van Piet Paulusma. In elke vraag van de mevrouw ligt, door haar affirmatieve manier van vragen, het antwoord reeds besloten. Ik hoor hoe het kind steeds netjes en plichtsgetrouw ‘ja’ antwoordt, en ik voel een golf van medelijden voor dit in de hoek gedreven kleine mensje.
Want, en dit vraag ik mij al langer af, waarom praten we tegen kinderen alsof ze achterlijk zijn? Wat geeft mensen het idee dat gebrekkig taalgebruik het best bestreden kan worden met meer gebrekkig taalgebruik? Ik verbaas me regelmatig over de ontzettende lage dunk die mensen in hun interactie met kinderen aan de dag leggen. Ze gebruiken zinnetjes die vooral vrolijk klinken en weinig betekenen, in plaats van dat ze proberen een echte, wederzijdse conversatie tot stand te brengen.
Nu ben ik natuurlijk geen pedagoog, maar ik help wel regelmatig basisschoolleerlingen met hun schoolwerk. En mijn ervaring is dat je prima op een normale, volwassen manier met kinderen kunt spreken. Dat vinden ze zelfs juist wel prettig, want dan voelen ze zich als mens serieus genomen. Zoiets als levelen, in het algemeen of specifiek met kinderen, betekent niets anders dan het niveau dusdanig verlagen dat er niet meer gedacht hoeft te worden. Hoewel het momenteel in de mode is je zo dom mogelijk voor te doen, lijkt het me niet onzinnig kinderen te leren denken. Al is het maar omdat zij ooit eens gaan beslissen over hoe vaak wij gewassen worden en of we nog kwaliteit van leven hebben.
Kinderen zijn vaak lang niet gek. Maar ze worden het misschien wel door ons domme gebabbel. En ja, natuurlijk praat ook ik wel eens zwakhoofdig en idioot. Dat probeer ik echter te beperken tot mijn gesprekken met katten, konijnen en mijzelf. Van die laatste twee weet ik namelijk zeker dat ze niet sporen.